چطوری درس ها رو جمع بندی و خلاصه نویسی کنم؟

بهترین زمان خلاصه نویسی و جمع بندی، بعد از تموم شدن یک مبحث هست. هر چی از خوبی های جمع بندی بگم کم گفتم. حتما امتحان کن تا خودت ببینی چقدر مفید و کاربردیه ، مخصوصا شب امتحان که دوست داری با یه نگاه کل کتاب رو مرور کنی . روش های جمع بندی درس های مختلف کمی با هم فرق میکنه . اینجا برای سه درس بهت میگم چطور این کار رو انجام بدی.

جمع بندی اتحادها ریاضی دهم تجربی و ریاضی

به طور مثال برای خلاصه نویسی مبحث اتحاها و تجزیه ی ریاضی دهم ( تجربی و ریاضی )، همه اتحادها رو در یک صفحه بنویس، با یک مثال برای هر کدوم و همه ی روش های تجزیه رو توی یک صفحه ی دیگه بنویس و برای هر کدوم یه مثال کوتاه بنویس . بیا یه خلاصه نویسی ببینیم:

جمع بندی اتحادهای ریاضی دهم تجربی و ریاضی

جمع بندی روشهای تجزیه ریاضی دهم تجربی و ریاضی

  روش های تجزیه – ریاضی دهم تجربی/ریاضی فیزیک / علوم انسانی

جمع بندی فیزیک

حجم مطالب فیزیک معمولا خیلی زیاده و بهتره قوانین ، تعریف ها و تبدیل واحد ها رو هم توی جمع بندی بیاری . برای هر فرمولی که می نویسی حتما همه پارامترها رو توضیح بده و یکاهاشون رو بنویس. درس جدید رو که می خونی همون موقع همه چی یادته و شاید فکر کنی ضورتی نداره ، اما قراره همه ی اینها رو 9 ماه بعد یعنی موقع امتحانات نوبت دوم دوباره بخونی. اونوقت این خلاصه ها خیلی ارزشمندند . با هم یه جمع بندی فیزیک یازدهم تجربی و ریاضی ببینیم:

 قانون کولن – فیزیک یازدهم تجربی و ریاضی

جمع بندی شیمی

خلاصه نویسی های درس شیمی بستگی به این داره که چقدر با نماد های شیمیایی عناصر از سال های قبل آشنا باشی. مثلا برای شیمی دهم بهتره نمادهای عناصری که شبیه هم هستند رو توی یک صفحه جمع بندی کنی مثل کربن، کلسیم، کروم، کلر ، مس و کبالت . یه نکته ای که باید دقت کنی این که نماد شیمیایی عناصر با حروف انگلیسی بزرگ نوشته میشن و اگه اولین حرفشون شبیه هم باشه، حرف دوم رو با حروف کوچک می نویسن مثل Cu ، Cl ، Cr ، Ca ، C و Co .

آنيون ها و كاتيون های تک اتمی و چند اتمی رو هم با اسمشون به صورت یک جدول خلاصه نویسی کن و برای فرمول نویسی و نامگذاری ترکیبات یونی و ترکیبات کووالانسی ازشون استفاده کن.

فرمول های جرم اتمي ميانگين ، انواع غلظت شامل ppm ، درصد جرمي و غلظت مولي ، مراحل نوشتن ساختار لوئيس اتم ها، تركيبات و يون های چند اتمی رو هم حتما توی جمع بندی بیار .   

      

کاتیون های تک اتمی – ویکی پدیا
آنیون های تک اتمی – ویکی پدیا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *